Pentru a obține certificatul de orientare școlară și profesională trebuie parcurse mai multe etape. Procesul poate fi inițiat de un cadru didactic sau de către părinte.
Dacă un educator de la grădiniță sau un cadru didactic de la școală identifică dificultăți ale copilului sau are suspiciuni că un copil are cerințe educaționale speciale informează părintele și îi recomandă obținerea certificatului de orientare școlară și profesională.

Orice profesionist care interacționează cu copilul și care suspectează că un copil are nevoi educaționale speciale poate declanșa procesul de evaluare inițială prin notificarea părinților și DGAPSC. Măsurile trebuie luate cât mai timpuriu pentru ca copilul să beneficieze de o intervenție educațională, psihologică și/sau logopedică cât mai repede.
Atenție! Există cadre didactice care recomandă părinților să mai aștepte declanșarea procedurii de evaluare, în ciuda suspiciunilor sau evidențelor, invocând diverse „motive”. Indiferent ce motive ar prezenta, niciunul nu este în interesul copilului. Foarte probabil sunt în interesul cadrului didactic. Evaluarea inițială trebuie făcută cât mai timpuriu. Cu cât copilul este mai mic cu atât intervenția care va urma va avea mai mult succes. |
În alte țări cu sisteme bine dezvoltate si finanțate intervenția începe imediat după semnalarea unei suspiciuni, fără să se aștepte un diagnostic formal. În Finlanda, de exemplu, instituția de învățământ nu așteaptă vreo hârtie sau decizie a unei comisii. Copilul beneficieză imediat de o intervenție specială în funcție de nevoile sale. În țara noastră, cu un sistem excesiv de birocratizat, subfinanțat și nereformat, în care procesul de obținere a unui certificat CES este de durată, nu permiteți unei persoane aparent binevoitoare să întârzie și mai mult intervenția educațională specială.
Părintele are de strâns câteva documente pentru a întocmi dosarul cu șină. Acesta trebuie depus la secretariatul CMBRAE / CJRAE. În România copilul beneficiază de o intervenție educațională doar după obținerea certificatului de orientare școlară și profesională.
Fișa psihopedagogică
Primul document pe care părintele îl solicită și îl primește în câteva zile de la grădiniță sau școală este fișa psihopedagogică.
Fișa psihopedagogică este un document educațional oficial utilizat pentru a descrie profilul unui elev din punct de vedere pedagogic. Este întocmită de cadrul didactic (educator, învățător, diriginte) în cazul elevilor care întâmpină dificultăți de învățare sau au cerințe educaționale speciale (CES).
Fișa psihopedagogică se primește și se include în dosar doar în cazul în care copilul este înscris la o unitate de învățământ. Fișa psihopedagogică are valabilitate doar pe perioada unui an școlar.
Foaie matricolă / adeverință
În plus față de fișa psihopedagogică elevul primește foaia matricolă sau o adeverință care atestă înscrierea sa la grădiniță sau școală. Dacă nu este înscris la o unitate de învățământ nu va depune acest document.
Adeverința medicală
După ce obține o trimitere de la medicul de familie părintele merge cu copilul la medicul de specialitate în funcție de problemele copilului.
De la medicul specialist copilul primește o adeverință medicală, așa numita A5. Adeverința A5 are valabilitate între 3 luni și 4 ani, în funcție de diagnostic.
Fișa de evaluare psihologică
Această fișă se obține de la un psiholog clinician. Poate fi cerută înainte de vizita la medicul psihiatru. Fișa de evaluare psihologică conține mai multe secțiuni în care se consemnează rezultatele fiecărei arii evaluate, de exemplu procesele psihice (memorie, atenție etc.), dezvoltarea limbajului și a comunicării, comportament social, afectivitate, autonomie, integrare socială și scolară. Are o valabilitate de 3 – 6 luni.
Fișa medicală sintetică
Se obține de la medicul de familie după ce i se prezintă documentele obținute anterior, adeverința A5 și evaluarea psihologică, scrisori medicale.
Ancheta socială
În cazul în care copilul are un certificat de încadrare în grad de handicap este nevoie de o anchetă socială. Ancheta socială se solicită de la primărie, de la serviciu SPAS (Serviciul Public de Asistenţă Socială). Ancheta socială are o valabilitate de un an.
Cererea tip
Această cerere se obține de la CMBRAE / CJRAE și trebuie semnată de ambii părinți, dacă ambii au în custodie copilul.
Dosarul complet cuprinde următoarele documente
În mod normal nu ar trebui să depuneți documentele originale, cu excepția cererii. Întrebați însă la CMBRAE / CJRAE pentru a nu greși. Dacă vi se cer originale păstrați o copie.
- Cerere tip pentru evaluare complexă și orientareșcolară și profesională – se depune doar împreună cu dosarul complet
- Document prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentatntul legal al copilului (hotărâre a unei instanțe sau o hotărâre a comisiei pentru protecția copilului)
- Actul de identitate copil (certificat de naștere sau carte de identitate)
- Actele de identitate ale părinților
- Ancheta sociale – doar pentru copiii care au un certificat de încadrare în grad de handicap
- Certificatul de încadrare în grad de handicap – dacă există
- Fișa medicală sintetică de la medicul de familie
- Certificatul medical, așa numitul A5
- Fișa de evaluare psihologică
- Fișa psihopedagogică
- Foaie matricolă sau adeverință de la unitatea de învățământ
- Certificatul de orientare precedent – dacă există
Alte detalii importante
Dacă vi se cer originalele faceți mai întâi o copie pentru că va trebui să oferiți documentele și profesorului de sprijin sau unității de învățământ. Colaborarea instituțională este defectuoasă sau inexistentă, așa că nu presupuneți că dacă ați oferit un dosar cu documente la comisie va ajunge vreunul la școala sau la profesorul itinerant și de sprijin.
În mod normal dosarul poate fi trimis și prin poștă (cu confirmare de primire) sau via email. Întrebați CMBRAE / CJRARE dacă este posibil și obțineți cererea tip via email mai întâi.
Dacă copilul are un certificat de încadrare în grad de handicap sau doriți să obțină unul documentele de la la 5 la 12 se depun în orginal la comisia pentru protecția copilului.
După depunerea dosarului la CMBRAE / CJRAE documentele sunt analizate și se va elibera un certificat de orientare școlară și profesională în 3 exemplare originale, două pentru părinte și al treilea care va rămâne la dosar. Părintele va depune un exemplar în orginal la unitatea școlară unde este înscris copilul.
Ce se întâmplă după eliberarea certificatului
După ce a fost eliberat certificatul copilului i se alocă un profesor itinerant și de sprijin la grădiniță sau la școală, dacă orientarea școlară este ”cu profesor itinearnt și de sprijin.”
Profesorul de sprijin primește o decizie pe care trebui să o prezinte la școală / grădiniță. Eliberarea deciziei și prezentarea ei la școală durează, o săptămână, poate două, poate mai mult, în funcție de cât de repede se plimbă hârtiile, cât de repede se mai pun niște ștampile și se mai semnează de diverse persoane.
Dacă nu există profesor de sprijin grădinița sau școala va desemna un responsabil de caz pentru servicii psihoeducaționale.
Profesorul itinerant și de sprijin trebuie să contacteze părinții / părintele / reprezentantul legal în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea deciziei.
După o discuție cu părinții și după constituirea echipei interdisciplinare profesorul itinerant și de sprijin va elabora PSI – planul de servicii individualizat. Apoi, în colaborare cu cadre didactice de la clasă, va elabora adaptările curriculare. În colaborare cu părinții va elabora PIP – planul de intervenție personalizat.
Buna ziua, tot nu am inteles unde mai exact trebuie sa depun dosarul, mentionez ca locuinta si scoala sunt in IF
MULTUMESC
Buna ziua,
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Ilfov (CJRAE ILFOV): https://www.cjrae-ilfov.ro/contact/