Incluziune, diversitate și bune practici

Legislație CES în 2025

Share

Ce legi, ordine și hotărâri mai sunt valabile pentru copiii cu cerințe educaționale speciale în anul 2025?

Legislatie CES

Legislația românească pentru copiii cu CES este insuficientă, iar în cea existentă sunt numeroase discrepanțe între reglementări și realitățile din teren. Legislația secundară nu este actualizată și nu este pusă în acord cu noua lege a învățământului preuniversitar.

În mod declarativ, legislația românească privind educația copiilor cu CES, este aliniată la standardele internaționale și promovează incluziunea. Legiferarea este însă haotică, fără corelații între actele normative, cu schimbări dese și cu dispoziții amânate sau pur și simplu nepuse în practică. Schimbarea este greu de făcut pentru că ministerele au probabil alte priorități, rezistența este mare și colaborarea este deficitară.

În ce privește CES, noua lege a învățământului preuniversitar înlocuiește vechea paradigmă de sprijin (după modelul Carol Ouvry), cu o caricatură originală a modelului „răspuns la intervenție”. Despre această „reușită” am scris aici: iTeach – Răspunsul la Intervenție: modelul educațional care poate reduce eșecul școlar în România.

Legislație primară

Legea nr. 198 din 2023 a învățământului preuniversitar

Legea nr. 272 din 2004 (republicată) privind protecția și promovarea drepturilor copilului

Legea nr. 95 din 2006 privind reforma sănătății, republicată

Legea nr. 141 din 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

Legislație secundară

ORDIN nr. 3124 din 20 ianuarie 2017, privind aprobarea Metodologiei pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare. În lipsa altor acte normative dispozițiile acestui ordin se aplică în practică pentru toți elevii cu CES.

ORDIN nr. 5.701 din 31 iulie 2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională

REGULAMENT-CADRU din 31 iulie 2024 de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională

ORDIN nr. 5.726 din 6 august 2024 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar

REGULAMENT-CADRU din 6 august 2024 de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar

ORDIN nr. 5574 din 7 octombrie 2011 (actualizat) pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă

ORDIN nr. 5573 din 7 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat

ORDIN nr. 5086 din 31 august 2016 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind școlarizarea la domiciliu, respectiv înființarea de grupe/clase în spitale

ORDIN nr. 5701 din 31 iulie 2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională

ORDIN nr. 1985 din 4 octombrie 2016, ORDIN nr. 1305 din 17 octombrie 2016, ORDIN 5805 din 23 noiembrie 2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale

ORDIN nr. 6552 din 13 decembrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind evaluarea, asistenţa psihoeducaţională, orientarea şcolară şi orientarea profesională a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale

LEGE nr. 151 din 12 iulie 2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate

ORDIN nr. 968 din 25 august 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate

ORDIN nr. 1.258/5.880/1.727/828/2020 privind modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educație și sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist și cu tulburări de sănătate mintală asociate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății, al ministrului educației naționale și cercetării științifice, al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 968/5.194/1.945/714/2016

NORME METODOLOGICE din 25 august 2016 de aplicare a Legii nr. 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate

Share
Scris de
Cristian Păunică

Cristian este cadru didactic cu experiență în psihopedagogie specială și în lucrul direct cu elevi care au cerințe educaționale speciale (CES), integrați în școala de masă.

Comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Nu rata

Prima zi de școală: cum să creezi un început memorabil

Acest articol prezintă experiența primei zile de școală, după vacanță, un moment deosebit de important în viața fiecărui copil. Este vorba despre emoțiile...

Cum obțin certificatul de orientare școlară și profesională de la CMBRAE / CJRAE

Pentru a obține certificatul de orientare școlară și profesională trebuie parcurse mai multe etape. Procesul poate fi inițiat de un cadru didactic sau...

Documentul uitat – profilul funcțional al elevului cu cerințe educaționale speciale

Acest articol explică conceptul de profil funcțional al elevului cu cerințe educaționale speciale (CES) și importanța sa în planificarea intervențiilor personalizate. Sunt prezentate...

Educația cu adevărat incluzivă începe cu înțelegere, compasiune, empatie și sprijin.

Articole populare

Whole School Approach

© Copyright 2025 Sprijin cu suflet. Toate drepturile rezervate.

You cannot copy content of this page