Acasă Ghiduri pentru cadre didactice Profilul funcțional al elevilor cu CES – ghid pentru cadrele didactice din învățământul de masă
Ghiduri pentru cadre didactice

Profilul funcțional al elevilor cu CES – ghid pentru cadrele didactice din învățământul de masă

Share
Profil functional CES scoala

Prezența copiilor cu cerințe educaționale speciale în clasele obișnuite este astăzi o realitate constantă. Profesorii de la clasă, chiar dacă nu au formare specializată în educație specială, au nevoie de instrumente care să le ofere o imagine clară asupra punctelor forte, dificultăților și nevoilor de sprijin ale acestor elevi. Un astfel de instrument este profilul funcțional.

Ce este profilul funcțional?

Profilul funcțional este un document de evaluare și orientare, care descrie modul concret în care un copil funcționează în viața școlară și socială. Nu este un diagnostic medical și nici o etichetă, ci o imagine de ansamblu asupra abilităților și dificultăților elevului. El surprinde nivelul de dezvoltare cognitivă, emoțională, motrică, de comunicare și relaționare, precum și modul în care acestea influențează învățarea și participarea școlară.

Pentru cadrul didactic din învățământul de masă, profilul funcțional este o hartă practică. El arată unde se află elevul și în ce direcție se pot construi adaptările și strategiile didactice.

Ce informații conține profilul funcțional?

Un profil funcțional bine realizat cuprinde mai multe domenii de dezvoltare, fiecare descris prin comportamente observabile la clasă:

  • Dezvoltarea cognitivă: atenție, memorie, capacitatea de rezolvare a problemelor, ritmul de lucru.
  • Dezvoltarea limbajului și comunicării: înțelegerea mesajelor verbale, exprimarea orală, vocabularul, folosirea comunicării alternative dacă este nevoie.
  • Abilități socio-emoționale: modul în care elevul își exprimă emoțiile, interacționează cu colegii, răspunde la reguli și la feedback.
  • Motricitate și autonomie: scris, desen, decupat, orientare spațială, autoservire, organizarea materialelor școlare.
  • Interese și motivație: domeniile care atrag atenția elevului, tipurile de sarcini pe care le finalizează cu plăcere, activitățile care îi dau încredere.

Aceste dimensiuni sunt completate de observări despre modul în care dificultățile afectează participarea la ore și despre condițiile care îl ajută pe copil să progreseze.

Cum pot folosi profesorii profilul funcțional?

Cadrele didactice din învățământul integrat nu trebuie să transforme profilul funcțional într-un document birocratic. Scopul lui este să fie un ghid de lucru zilnic. Cu ajutorul acestui document profesorul poate să:

  • adapteze sarcinile de lucru în funcție de ritmul și nivelul copilului;
  • stabilească obiective realiste, formulate în pași mici și observabili;
  • planifice activități diferențiate, astfel încât elevul cu CES să participe împreună cu colegii;
  • identifice tipurile de sprijin de care copilul are nevoie (explicații suplimentare, suport vizual, mai mult timp la sarcini, exerciții practice);
  • colaboreze mai eficient cu profesorul de sprijin, consilierul școlar și familia, pentru că toți pornesc de la aceeași înțelegere a profilului copilului.

Situația în România

În România, profilul funcțional NU este prevăzut în vreun act normativ și nu face parte din pachetul de documente de bază pentru realizarea PSI (planului de servicii), a adaptărilor curriculare și a planului de intervenție personalizat (PIP). Atât profesorii de sprijin cât și profesori de la clasă nu sunt familiarizați cu cu acest document. În practică completarea PSI și PIP se realizează intuitiv și doar pe baza diagnosticului pus de medicul psihiatru, în cel mai fericit caz.

Pentru ca acest instrument să devină util, este important ca profesorii din învățământul de masă să aibă acces la un model clar, simplificat și practic al profilului, care să le arate concret ce poate și ce are nevoie elevul. Colaborarea cu profesorul de sprijin și cu familia devine esențială, iar adaptările curriculare și PIP ar trebuie să se bazeze pe informațiile din profil.

Concluzie

Profilul funcțional nu este doar o formalitate, ci o cheie pentru succesul educației incluzive. Cadrele didactice care îl folosesc pot înțelege mai bine elevii cu CES, pot evita supraîncărcarea sau subestimarea lor și pot construi un climat de învățare în care fiecare copil să își atingă potențialul.

În noua lege a învățământului preuniversitar acest document a fost pur și simplu omis sau uitat.

Share
Scris de
Cristian Păunică

Cristian este cadru didactic cu experiență în psihopedagogie specială și în lucrul direct cu elevi care au cerințe educaționale speciale (CES), integrați în școala de masă.

Comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Nu rata

Cât de bună este ideea ”școală de la 8 la 17”?

În proiectul de program de guvernare ”Bolojan” una din priorități este nici mai mult nici mai puțin decât pilotarea și generalizarea unui program...

Literația formală – Cum construim cititori competenți în școala incluzivă

Articolul explorează literația formală ca etapă esențială în dezvoltarea competențelor de citire și scriere, punând accent pe instruirea sistematică și adaptabilă. Sunt prezentate...

Dislexia, pe înțelesul tuturor – ce trebuie să știe părinții

Dislexia este o dificultate de învățare care afectează citirea și scrierea, într-o anumită măsură și calculul aritmetic. Mulți părinți se sperie când aud...

Educația cu adevărat incluzivă începe cu înțelegere, compasiune, empatie și sprijin.

Articole populare

Whole School Approach

© Copyright 2025 Sprijin cu suflet. Toate drepturile rezervate.

You cannot copy content of this page