Cogniția întrupată (embodied cognition) este o perspectivă din psihologie și științele cognitive care susține că gândirea nu este separată de corp, ci este strâns legată de percepțiile, mișcările și acțiunile noastre. Cu alte cuvinte, învățăm mai bine când implicăm corpul, nu doar mintea. Această abordare schimbă accentul de la procese mentale abstracte la folosirea corpului (cu senzații și percepții) ca mijloc de învățare.

Învățarea întrupată este un spectru, la un capăt este să fii conștient de ceva într-un mod static, fără mișcare, la capătul celălalt al spectrului este o angajare imersivă a întregului corp cu un concept sau un obiect (Susan Hrach).
Ce spun cercetările?
- Susan Goldin-Meadow – a demonstrat că gesturile sprijină învățarea, mai ales în matematică și limbaj. Copiii care folosesc gesturi în timp ce învață rețin mai bine.
- Glenberg et al. (2004) – au arătat că implicarea fizică (ex: simularea acțiunilor dintr-un text) îmbunătățește semnificativ înțelegerea lecturii la copii.
- Wilson (2002) – a formulat principiile cogniției întrupate, arătând că cunoașterea este legată de experiențele senzorio-motorii ale individului.
- Barsalou (2008) – susține că reprezentările mentale se bazează pe simulări perceptive, adică activăm în minte și corp experiențe reale când gândim despre concepte abstracte.
Acest articol conține exemple de învățarea a unei litere a alfabetului cu cogniția întrupată. Exemplele pot fi folosite cu toată clasa sau grupa, cu o parte din clasă ca metode compensatorii. La fel de bine pot fi folosite în cabinet de profesorul itinerant și de sprijin cu un grup de copii sau individual.
Descoperim litera A cu trupul și mintea
Activitatea nu include toate etapele de învățare clasice, să zic așa, adică abordarea tabu fonetico-analitico – sintetică, desprinderea literei din vorbire și apoi includerea ei în silabe, cuvinte și propoziții. Desigur această perspectivă poate fi reinventată cu puțină mișcare și inclusă în lecție.
Este important de știut că mișcarea se referă la crearea liberă a literelor în scris și nu la promptare, trasare pe un model sau cu un șablon și nici la tastarea literelor. Ceea ce crează copilul în aer, nisip, pe podea sau pe hârtie poate fi lipsit de precizie și acuratețe. Cercetările arată că precizia și acuratețea nu sunt importante pentru învățarea literelor alfabetului (Karin H. James, 2022).
Încălzirea
- Învățătoarea spune: „Astăzi învățăm o literă care are forma a două picioare și o centură – ghiciți ce literă este!”
- Se arată litera mare A pe tablă.
- Elevii o spun cu voce tare, accentuând: „Aaaa!”
- Se face un exercițiu vocal cu toată clasa: toți spun „A” în diverse moduri (vorbit normal, șoptit, tare, strigat, cântat).
Litera A cu trupul
Legătură cu cogniția întrupată: Prin mișcare și gest, creierul asociază litera cu senzația și mișcarea fizică de formare a ei, ceea ce întărește memoria și recunoașterea vizuală și bineînțeles pregătește scrisul.
- Cu ochii închiși, cu ajutorul unei fantezii ghidate, copiii se imaginează urcând și coborând pe litera A sau privind de pe „centura” literei A sau cum se dau în leagăn cu litera A
- Elevii lucrează în perechi și în grupuri mici.
- Fiecare pereche încearcă să formeze litera A cu corpurile lor: doi copii stau cu picioarele depărtate și se ating cu mâinile sus, formând un A mare.
- Variante:
- Se formează litera A pe podea, culcat, doi sau mai mulți copii – trei formează litera și al patrulea îi ghidează
- Se trasează o literă A gigantică cu privirea, pe cer sau pe tavanul clasei, stând pe loc și mișcănd capul (3 mișcări)
A, ca… – Joc de imaginație
Învățătoarea rostește: „A, de la arici (mimează un arici cu țepi). Ce alte cuvinte care încep cu A puteți mima?”
Copiii mimează câte un cuvânt: „aviator” (mimează zborul), „avion” (zgomot de motor, brațele întinse), „albina” (zumzet și bătăi de aripi) etc.
Se scrie o listă pe tablă: aviator, avion, albina, arici, apă, ananas, arc, ață etc.
Scriem litera A cu tot corpul
- Se scrie litera A mare și mică cu:
- Degetul pe spatele colegului (care trebuie să ghicească litera, după ce au învățat mai multe litere)
- Degetul în nisip/pe tăbliță/silicon moale/ecranul tactil
- Creionul, pe fișă
- Markerul pe tablă (perete)
- Cu piciorul pe jos
- Elevii lucrează individual și urmăresc cu degetul litera A din material abraziv sau litere tactile
- Se trasează litera A, individual, în aer, cu degetul, cu mâna, cu privire și capul
- Elevii realizează litera A din lut pentru modelaj (se vor murdări bine pe mâini și vor trebui să iasă din clasă să se spele)
- Realizarea literei A cu spumă pentru modelare, cu un șablon sau fără; se poate folosi și plastilină sau nisip kinetic, baloane pentru modelaj
Fișă de consolidare
- Fișa conține:
- Litera A mare și mică de conturat, de decupat
- Desene de colorat cu obiecte care încep cu A
- Un exercițiu de identificat litera A într-un șir de litere
- Desenarea schematică a unor animale, insecte, obiecte care încep cu litera A
Altă activitate pentru consolidare:
Copiii trebuie să enumere 5 lucruri care încep cu litera A care se pot vedea, 4 lucruri cu A care se pot atinge, 3 lucruri cu A care se pot auzi, 2 lucruri cu A care se pot mirosi și un lucru cu A care se poate gusta.
Altă activitate pentru consolidare poate fi un joc de rol în perechi. Un copil este un arici și celălalt un aligator care se întâlnesc pe drum când își duc copiii la gradiniță. Aligatorul vrea să convingă ariciul că viața în apă este mai distractivă, ariciul vrea sa-l convingă pe aligator că viața într-o grădină e mai sănătoasă.
Încheiere – Vânătoarea literei A
- Copiii joacă un joc în care asociază o acțiune cu litera corespunzătoare. Poate exista un background muzical și copiii se pot plimba liber prin clasă. De exemplu când aud un cuvânt cu litera A (poate fi la început, în mijloc sau la final) sar în sus, dacă aud litera M bat din palme, dacă aud altă literă ingheață într-o poziție.
- O altă activitate poate fi o vânătoare de litere în clasă sau în curtea școlii. Copiii se deplasează prin clasă și caută orice începe cu A. Au de completat / desenat / bifat pe o fișă 5 lucruri pe care le găsesc.
Învățarea literelor nu trebuie să fie un exercițiu static, abstract sau mecanic. Prin integrarea principiilor cogniției întrupate, transformăm învățarea într-o experiență vie, multisenzorială, în care copilul nu doar „vede” și „scrie” litera, ci o simte, o trăiește, o descoperă cu întregul corp. Astfel, literele nu mai sunt simboluri abstracte, ci prind viață prin gest, mișcare, voce și joc.
Concluzii
Această abordare sprijină nu doar achiziția alfabetului, ci și dezvoltarea globală a copilului – motorie, cognitivă și emoțională. Mai mult, este dovedit științific că învățarea ancorată în acțiune susține memoria, atenția și plăcerea de a învăța.
Într-o lume a educației tot mai digitalizate, să nu uităm de puterea corpului în învățare. Uneori, cele mai eficiente lecții pornesc de la o simplă mișcare – un pas, un gest, un A scris cu mâinile întinse spre cer.
În ochii unui copil, o literă nu este doar un semn pe hârtie. Este o lume nouă care se deschide, o aventură în care fiecare pas, fiecare mișcare, fiecare zâmbet contează. Când un copil își întinde brațele să formeze un „A” sau scrie litera în aer cu vârful degetului, nu face doar școală – se descoperă pe sine.
Prin cogniția întrupată, învățarea devine mai mult decât o lecție – devine o trăire. Literele se simt, se dansează, se rostesc cu bucurie. Copiii învață cu tot corpul, cu emoțiile lor, cu râsetele și curiozitatea care le luminează fața.
Să le oferim acest dar: o școală în care corpul nu stă cuminte în bancă, ci participă. O școală în care învățarea prinde formă și mișcare. Pentru că, înainte de a citi cu ochii, copiii trebuie să simtă cu inima că literele sunt prietenele lor.
Comentează