Acasă Jurnal de teren al unui profesor de sprijin Memoria de lucru: esențială pentru gândire, învățare și adaptare
Jurnal de teren al unui profesor de sprijin

Memoria de lucru: esențială pentru gândire, învățare și adaptare

Share

De câte ori nu ni s-a întâmplat să citim o frază, iar la finalul ei să nu mai știm care era începutul? Sau să uităm un număr de telefon imediat ce am auzit ultimele cifre? În spatele acestor momente stă un mecanism cognitiv esențial: memoria de lucru, popular numită și de la mână pân’ la gură. Aceasta ne permite să păstrăm temporar informațiile necesare pentru a le folosi „pe loc” — fie că rezolvăm o problemă, urmăm instrucțiuni sau pur și simplu încercăm să ne amintim ce voiam să spunem într-o conversație.

Memoria de lucru

Memoria de lucru a lui Vlad

Vlad are 8 ani și este în clasa a II-a. Este curios și atent la începutul lecției, dar pare să se piardă ușor pe parcurs. De exemplu, când învățătoarea spune: „Deschideți caietul, scrieți data, titlul lecției și copiați primele două propoziții de pe tablă”, Vlad apucă să deschidă caietul… apoi se oprește și gândul îi zboară în altă parte.

Același tipar se repetă în activitățile zilnice. Când mama îi spune: „Du-te în cameră, ia-ți ghiozdanul și adu-l în bucătărie”, Vlad ajunge în cameră și rămâne acolo, jucându-se cu un lego uitat pe birou. Întrebat ce făcea, răspunde sincer: „Am uitat ce voiam…”.

Ce se întâmplă cu Vlad?

Vlad nu este neascultător și nici lipsit de interes. El are dificultăți în a ține activ în minte mai multe informații pe termen scurt, ceea ce indică o memorie de lucru slab dezvoltată. Din această cauză, învață mai greu, face mai multe greșeli și are nevoie frecvent de repetarea instrucțiunilor.

Memoria de lucru este una dintre principalele funcții executive, alături de controlul inhibiției și flexibilitatea cognitivă. Funcțiile executive sunt procese mentale de autoreglare care ne ajută să ne organizăm gândirea, să ne planificăm acțiunile, să ne menținem atenția și să ne adaptăm în fața unor cerințe complexe. Memoria de lucru este o parte din memoria de scurtă durată.

Memoria de lucru are un rol specific: ține temporar și manipulează activ informațiile necesare pentru o sarcină în desfășurare. Practic, este un „spațiu de lucru mental” în care păstrăm ceea ce tocmai am auzit sau citit, pentru a putea acționa imediat în funcție de acea informație.

Să revenim la Vlad, băiatul care uită repede instrucțiunile. Dificultățile lui sunt clasice pentru un copil cu o memorie de lucru fragilă:

  • Când învățătoarea dă mai multe instrucțiuni într-o singură propoziție, Vlad le reține doar parțial. Nu pentru că nu ascultă, ci pentru că memoria lui de lucru nu poate susține întreaga secvență.
  • Când mama îi cere să facă o succesiune de pași (du-te, ia ghiozdanul, adu-l în altă cameră), Vlad reține doar începutul, iar restul „se evaporă” rapid.
  • În timpul unei sarcini școlare, dacă trebuie să copieze de pe tablă și simultan să respecte o structură de scris (data, titlul, spațiere), Vlad își pierde firul, pentru că nu reușește să mențină toate cerințele active în minte.

Această limitare a capacității de stocare și procesare simultană îl face pe Vlad să pară „uituc”, „dezorganizat” sau chiar „neatent”, dar de fapt este vorba de o dificultate neurologică, care afectează organizarea comportamentului și învățarea.

Tulburările specifice de învățare și memoria de lucru

Copiii cu tulburări specifice de învățare (TSI), cum ar fi dislexia, dispraxia, discalculia sau disgrafia, au adesea dificultăți vizibile la citit, scris sau calcul. Dar, dincolo de aceste manifestări, mulți dintre ei prezintă, pe lângă o viteză de procesare redusă și o memorie de lucru deficitară, care le afectează în mod semnificativ progresul școlar.

Memoria de lucru este vitală pentru aproape toate sarcinile academice:

  • În citire, copilul trebuie să-și amintească începutul propoziției în timp ce parcurge restul.
  • În scriere, trebuie să țină în minte ideile pe care le-a gândit deja și să le transforme în propoziții coerente.
  • În matematică, memoria de lucru e necesară pentru a reține pașii unui algoritm (de exemplu, la împărțirea scrisă sau la rezolvarea problemelor).

Exemplu – Dislexia și memoria de lucru

Un copil cu dislexie poate avea o memorie de lucru verbală slabă. Asta înseamnă că nu poate reține și manipula în minte sunete, silabe sau propoziții scurte. Rezultatul: citește silabisit, pierde șirul ideii și nu înțelege ce a citit. Dacă îi ceri să repete un număr de telefon sau o propoziție mai lungă, ezită sau uită o parte din informație.

Exemplu – Discalculia și memoria de lucru

Un copil cu discalculie poate avea dificultăți în memoria de lucru vizual-spațială: nu poate reține pașii unui algoritm sau uită rezultatele parțiale ale unor calcule mentale. Astfel, greșește operațiile chiar dacă a înțeles conceptele.


Ce ne arată cercetările?

Studiile arată că o proporție semnificativă dintre copiii cu TSI prezintă deficite în una sau mai multe componente ale memoriei de lucru. Aceste deficite:

  • afectează capacitatea lor de autoreglare cognitivă;
  • reduc eficiența strategiilor de învățare;
  • fac ca intervențiile obișnuite (repetiția, explicațiile suplimentare) să fie mai puțin eficiente, dacă nu sunt adaptate.

ADHD și memoria de lucru

Copiii cu ADHD, mai ales cu tipul predominant deficit de atenție, au frecvent o memorie de lucru slab dezvoltată. Asta înseamnă că:

  • uită rapid ce au de făcut,
  • nu pot urma instrucțiuni în mai mulți pași,
  • nu rețin ceea ce tocmai au citit sau auzit,
  • nu pot manipula în minte informații pentru a rezolva sarcini.

Memoria de lucru este, de fapt, un filtru cognitiv activ care ne ajută să:

  • păstrăm informațiile relevante în minte,
  • ignorăm distragerile,
  • legăm lucrurile între ele pentru a lua decizii.

Când acest filtru este afectat (cum se întâmplă frecvent în ADHD), copilul:

  • începe o sarcină, dar uită ce are de făcut înainte să o termine;
  • întrerupe o activitate ca să întrebe din nou instrucțiunile;
  • nu reușește să citească o problemă până la capăt fără să piardă ideea;
  • are rezultate inegale, pentru că uneori „reușește să se țină în frâu”, iar alteori nu.

Exemplu concret – Andrei, ADHD și memoria de lucru

Andrei, 10 ani, are ADHD tip combinat (deficit de atenție și hiperactivitate). Când primește o fișă de lucru, începe cu entuziasm, dar după două exerciții se oprește, întreabă: „Ce trebuia să facem aici?” și se apucă să deseneze pe margine. Nu pentru că nu vrea să lucreze, ci pentru că nu mai are în minte ce i s-a cerut. Dacă i se dictează un text, scrie primele cuvinte, apoi începe să sară cuvinte sau să le inventeze. Memoria ei de lucru nu reține suficient timp sunetele sau cuvintele pentru a le reproduce corect.


Ce spune știința?

  • Studiile arată că peste 70% dintre copiii cu ADHD au dificultăți semnificative în memoria de lucru (Baddeley, Barkley, Alloway).
  • Aceste dificultăți sunt predictori ai problemelor școlare, independent de IQ.
  • Deficitul de memorie de lucru afectează autocontrolul, planificarea și organizarea acțiunilor – toate componente-cheie în ADHD.

Memoria de lucru este una dintre „verigile slabe” în ADHD. Nu este o problemă de voință, lene sau răsfăț, ci o limitare neuropsihologică reală care trebuie abordată prin strategii special adaptate. A înțelege acest aspect este primul pas spre sprijin eficient, mai ales în mediul școlar.

Sprijinul pentru copiii cu memorie de lucru afectată

Sprijinul pentru copiii cu TSI sau ADHD și memorie de lucru afectată trebuie să fie specific, practic și constant. Mai jos ai o listă structurată de strategii eficiente, împărțite pe categorii, pentru a fi ușor de aplicat acasă sau la școală.


1. Strategii de predare și organizare a sarcinii

Instrucțiuni clare și scurte

  • Oferă o singură instrucțiune odată sau în doi pași, maxim.
  • Spune: „Deschide caietul. Scrie data.” în loc de „Deschide caietul, scrie data și începe să copiezi textul.”

Repetiția și parafrazarea

  • Cere copilului să repete cu voce tare ce are de făcut:
    „Ce ai de făcut acum?”„Să copiez titlul.”

Sprijin vizual

  • Folosește pictograme, pași scriși sau desenați, culori, semne de pe bancă (ex: „STOP – verifică!”).
  • Pune pe bancă un plan de lucru vizual:
    🟢 Pas 1: Deschide caietul
    🟡 Pas 2: Scrie data
    🔵 Pas 3: Copiază titlul

2. Adaptarea mediului și a cerințelor

Reducerea sarcinii de memorat

  • Desparte în etape mici activitățile mari. De exemplu: În loc de „scrie compunerea întreagă”, cere „scrie primul paragraf, apoi citește-l cu mine”.

Timp suplimentar

  • Copiii cu memorie de lucru afectată au nevoie de timp în plus pentru procesare.
  • Procesarea este lentă
  • E important să nu fie presați: stresul reduce și mai mult capacitatea memoriei de lucru.

Reamintiri frecvente

  • Reamintește blând, din aproape în aproape: „Ai scris titlul. Ce urmează?”

3. Antrenarea activă a memoriei de lucru

Jocuri simple cu reguli în minte:

  • Simon spune, Ține minte 3 cuvinte și repetă-le invers, Bate acest ritm, Memory cu reguli suplimentare (ex: dacă sunt două imagini cu animale, bate din palme).

Lucru cu imagini mentale – imagerie ghidată

  • Ajută copilul să vizualizeze pașii: „Unde e ghiozdanul tău? Imaginează-ți că mergi spre el. Ce vezi?”

Povești sau rutine în versuri

  • „Mai întâi e data scrisă / Pe caiet e potrivită. / După titlu te gândești / Și apoi tu scrii ce citești!”

4. Sprijin emoțional și motivațional

Încurajare pentru pași mici

  • Laudă efortul, nu doar rezultatul: „Ai reținut ce ai de făcut! Foarte bine, pas cu pas!”

Permite pauze scurte între sarcini

  • Pauzele de 2-3 minute după un efort cognitiv pot „reseta” memoria de lucru.
  • Copiii cu ADHD sau TSI obosesc mental mult mai repede în comparație cu un copil neurotipic.

Menține rutina stabilă

  • Copiii cu memorie de lucru scăzută funcționează mult mai bine când rutina este predictibilă și constantă.

UTIL:

Card de suport personalizat pentru copil (pus pe bancă):

Întreabă-te:
– Ce am de făcut?
– Am tot ce îmi trebuie?
– Am terminat tot?

Respirație: 3 secunde inspirație – 3 secunde expirație
Dacă mă încurc → cer ajutor / încep de la pasul 1


Medicația

Medicația pentru ADHD poate ajuta memoria de lucru. Nu este un tratament pentru memorie, dar reduce distractibilitatea și crește concentrarea atenției. Medicația însă nu exclude recomandările de mai sus. Copilul trebuie să primească în continuare cerințe clare care sa nu-l copleșească,

Concluzii

Memoria de lucru este o funcție executivă esențială care susține gândirea, atenția, autoreglarea și învățarea. Atunci când această capacitate este afectată – așa cum se întâmplă frecvent la copiii cu TSI sau ADHD – dificultățile devin vizibile în cele mai simple sarcini: reținerea instrucțiunilor, înțelegerea textelor, efectuarea unor pași în succesiune logică.

Recunoașterea timpurie a acestor limitări nu trebuie să ducă la etichetări, ci la adaptare și sprijin real, personalizat. Prin strategii simple, structurare clară și antrenamente specifice, memoria de lucru poate fi îmbunătățită sau compensată. Sprijinul acordat copiilor cu astfel de dificultăți nu îi ajută doar pe ei, ci contribuie la un climat educațional mai empatic, mai eficient și cu adevărat incluziv.


Share
Scris de
Cristian Păunică

Cristian este cadru didactic cu experiență în psihopedagogie specială și în lucrul direct cu elevi care au cerințe educaționale speciale (CES), integrați în școala de masă.

Comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Nu rata

Teste pentru evaluarea elevilor cu CES

Evaluarea predictivă reprezintă un demers esențial în procesul educațional al elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), în special în ciclul primar. În această...

Neurofeedback – o punte între creier și autocontrol

În ultimele decenii, neuroștiințele au făcut pași uriași în înțelegerea modului în care funcționează creierul și în dezvoltarea unor metode prin care acesta...

ADHD în clasă – ghid pentru profesori

ADHD (tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate) este una dintre cele mai întâlnite dificultăți cu care se confruntă profesorii la clasă. Se...

Articole similare

Literația funcțională

Acest articol explorează conceptul de literație funcțională, evidențiind importanța sa în viața...

Literația formală – Cum construim cititori competenți în școala incluzivă

Articolul explorează literația formală ca etapă esențială în dezvoltarea competențelor de citire...

Prima zi de școală: cum să creezi un început memorabil

Acest articol prezintă experiența primei zile de școală, după vacanță, un moment...

Educația cu adevărat incluzivă începe cu înțelegere, compasiune, empatie și sprijin.

Articole populare

Whole School Approach

© Copyright 2025 Sprijin cu suflet. Toate drepturile rezervate.

You cannot copy content of this page