Acasă Incluziune, diversitate și bune practici Răspunsul la Intervenție: modelul educațional care poate reduce eșecul școlar în România
Incluziune, diversitate și bune practiciReforma

Răspunsul la Intervenție: modelul educațional care poate reduce eșecul școlar în România

Share
Răspuns la intervenție

Folosită deja în Finlanda, SUA și în alte țări, această abordare educațională permite intervenții timpurii pentru elevii cu dificultăți, fără a-i stigmatiza.


Context

În timp ce Ministerul Educației vorbește despre „școală pentru toți”, echitate, incluziune și promite sprijin diferențiat prin noua Lege a învățământului preuniversitar, realitatea din școli este tot mai sumbră. Numărul scăzut de consilieri și profesori de sprijin, moralul scăzut, precum și amânări și măsuri luate sub umbrela „eficientizării” bugetare pun sub semnul întrebării orice încercare de reformă reală.

În acest context tensionat, am putea să facem un pas în spate și să privim critic modelul de sprijin pe 3+1 niveluri din Legea învățământului preuniversitar (art. 69). Schimbarea din temelii a acestei  caricaturi într-un model RTI autentic necesită dezbateri, implicarea profesorilor de sprijin și a consilierilor, a cadrelor didactice, a specialiștilor din universități, colaborarea cu state europene care folosesc cu succes acest model, nu doar înființarea unor comisii obscure în birourile ministerului.

Un model internațional testat, numit RTI (response to intervention) – Răspuns la Intervenție, ar putea oferi o soluție structurată și realistă pentru sprijinirea elevilor care întâmpină dificultăți la școală. Și mă refer la toți copiii, nu doar a celor care au primit un certificat de orientare școlară.

RTI înseamnă o intervenție nebirocratică, timpurie, bazată pe date concrete, adaptată nivelului fiecărui copil – fără să-l stigmatizeze, fără a aștepta diagnostice formale, eșecuri repetate sau un certificat de la o comisie.

Se numește răspuns la intervenție pentru că decizia de orientare a elevului se ia în funcție de cum răspunde la acțiunile de la un anumit nivel de intervenție.


Continuarea pe iTeach: Experiențe didactice: Răspunsul la Intervenție: modelul educațional care poate reduce eșecul școlar în România


Share
Scris de
Cristian Păunică

Cristian este cadru didactic cu experiență în psihopedagogie specială și în lucrul direct cu elevi care au cerințe educaționale speciale (CES), integrați în școala de masă.

Comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Nu rata

Tulburările specifice de învățare (TSI) la copii: ghid pentru cadre didactice

Tulburările specifice de învățare (TSI) reprezintă una dintre cele mai frecvente cauze ale dificultăților școlare. Ele afectează în special citirea, coordonarea, scrierea și...

Discalculia: Cum putem sprijini copiii care gândesc diferit

Discalculia este o tulburare specifică de învățare care afectează capacitatea de a înțelege, procesa și utiliza concepte matematice. Nu este o simplă dificultate...

Literația formală – Cum construim cititori competenți în școala incluzivă

Articolul explorează literația formală ca etapă esențială în dezvoltarea competențelor de citire și scriere, punând accent pe instruirea sistematică și adaptabilă. Sunt prezentate...

Articole similare

Micro-școlile: O alternativă inovativă pentru viitorul educației

Acest articol explorează fenomenul emergent al microschools – micro-școlilor, un model educațional...

Comunitățile de practică în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice

Conceptul de „comunitate de practică” (CoP) își are originile în cercetările lui...

Educația cu adevărat incluzivă începe cu înțelegere, compasiune, empatie și sprijin.

Articole populare

Whole School Approach

© Copyright 2025 Sprijin cu suflet. Toate drepturile rezervate.

You cannot copy content of this page