Acasă Opinii După „România Educată”: De ce trebuie începută reforma de la zero
OpiniiReforma

După „România Educată”: De ce trebuie începută reforma de la zero

Share

Ceea ce trebuia să fie „proiectul de suflet” al președintelui Iohannis s-a transformat într-un șir lung de consultări fără consecințe, strategii sterile, legi necorelate și promisiuni nebugetate. Sub conducerea tandemului Iohannis–Deca, școala românească a fost abandonată într-un haos birocratic și într-o criză de încredere fără precedent.

„România Educată” nu e decât o formulă goală, rostită cu solemnitate în conferințe sterile, în timp ce pe teren profesorii improvizează, părinții disperă, iar copiii suferă.

O lege a educației fără educație

Noua Lege a învățământului preuniversitar, girată de fostul ministru Deca, a fost prezentată ca o reformă istorică. În realitate, este un text care:

  • complică inutil birocrația școlilor,
  • menșine structuri paralele care nu vor funcționa,
  • ignoră problemele reale: lipsa profesorilor, abandonul școlar, inechitățile din sistem.

Problemele grave ignorate sistematic

Problemele au rămas aceleași de ani de zile. Făra a avea pretenția că le enumăr pe toate, amintesc:

  1. Inechitatea – elevii din rural învață în școli ”reci”, uneori fără profesori calificați
  2. Lipsa personalului – sute de școli nu au consilieri, profesori de sprijin sau logopezi. Copiii cu CES sunt invizibili în documente și abandonați în practică.
  3. Haosul curricular – elevii de gimnaziu fac câte 16 materii, fără sens, fără integrare, fără legătură cu viața reală.
  4. Formarea profesorilor – se reduce la „cursuri” formale, fără impact, fără mentorat real, fără sprijin în clasă.

Nimic nu e predictibil. Nici măcar salariul.

Profesorii amenință cu greva, pleacă din sistem sau refuză să se mai implice. De ce? Pentru că:

  • salariile sunt politizate și instabile;
  • standardele de evaluare sunt absurde și depășite;
  • timpul pentru pregătirea lecțiilor este furat de documente inutile.

Profesorii primesc în loc de susținere, suspiciune. În loc de încredere, primesc control.

Ce ar trebui să facem?

Nu mai punem miniștri care mimează reforma și doar vobesc la televizor.

Reforma autentică înseamnă:

  • finanțare reală, nu doar promisiuni electorale;
  • reprofesionalizarea meseriei de dascăl – cu formare inițială și continuă de calitate, mentorat, autonomie și respect;
  • curriculum simplu, clar, flexibil – care să lase loc învățării profunde;
  • incluziune reală pentru copiii cu CES – nu doar pe hârtie;
  • o administrație educațională competentă, degrevată de politic.

Nu mai avem timp și nici răbdare

Fiecare guvern amână decizii sub pretextul „unei noi viziuni”. Prioritățile nu sunt selectate dintre nevoile actuale. Dar copiii pierd ani de școală. Profesorii părăsesc sistemul. Sărăcia educațională devine moștenire de familie.

România nu are nevoie de încă un plan de reformă în nu știu câte puncte. Are nevoie de curaj, decență și luciditate, de o reformă autentică care practic pleacă de la zero. Are nevoie ca vocea profesorului din clasă să devină centrul politicii educaționale.

Vom ști că am reușit când următorii lideri vin din școală, nu din laboratoarele de imagine.

Share
Scris de
Cristian Păunică

Cristian este cadru didactic cu experiență în psihopedagogie specială și în lucrul direct cu elevi care au cerințe educaționale speciale (CES), integrați în școala de masă.

Comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Nu rata

Autismul dincolo de stereotipuri: Ce ne arată studiul UCLA despre creierul autist

Autismul este adesea înțeles printr-un filtru îngust: dificultăți de comunicare, comportamente repetitive și provocări sociale. În multe contexte educaționale, această înțelegere se traduce...

Elevul cu ADHD: în cabinetul de sprijin

Activitățile de sprijin pentru elevii cu ADHD (cu sau fără alte CES) în cabinetul de sprijin, vizează stimularea atenției, organizării, autoreglării și învățării...

Dislexia, pe înțelesul tuturor – ce trebuie să știe părinții

Dislexia este o dificultate de învățare care afectează citirea și scrierea, într-o anumită măsură și calculul aritmetic. Mulți părinți se sperie când aud...

Articole similare

Micro-școlile: O alternativă inovativă pentru viitorul educației

Acest articol explorează fenomenul emergent al microschools – micro-școlilor, un model educațional...

Discrepanța dintre notele obținute la ore și rezultatele de la examene, explicată

În contextul eficientizării activității se vehiculează de către ignoranți informația că notele...

Comunitățile de practică în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice

Conceptul de „comunitate de practică” (CoP) își are originile în cercetările lui...

Educația cu adevărat incluzivă începe cu înțelegere, compasiune, empatie și sprijin.

Articole populare

Whole School Approach

© Copyright 2025 Sprijin cu suflet. Toate drepturile rezervate.

You cannot copy content of this page